berthevansoest (berthevansoest) wrote,
berthevansoest
berthevansoest

The Deeper the Love

Ik hoorde deze dagen een lied van Billie Holiday in combinatie met een toespraak van James Cone, Founding Father van de zwarte bevrijdingstheologie op een video van Youtube.




Billie Holiday zingt ‘Strange Fruit,’ een klaaglied over over de lynching praktijk in het zuiden van de VS in de jaren 1880-1940. Zwarte mensen werden zonder veroordeling opgehangen aan bomen en lantaarnpalen, of op andere manieren gedood. Daarbij keek een menigte toe. De witte daders gingen altijd vrijuit.

    Strange Fruit

    Southern trees bear a strange fruit,
    Blood on the leaves and blood at the root,
    Black bodies swinging in the Southern breeze,
    Strange fruit hanging from the poplar trees.

    Pastoral scene of the gallant South,
    The bulging eyes and the twisted mouth,
    Scent of magnolia, sweet and fresh,
    Then the sudden smell of burning flesh!

    Here is a fruit for the crows to pluck,
    For the rain to gather, for the wind to suck,
    For the sun to rot, for the trees to drop,
    Here is a strange and bitter crop.
    Lewis Allan

James Cone spreekt over de samenhang van het kruis en de lynching tree aan de hand van Handelingen 10:39: “Ze brachten hem ter dood, door hem aan een boom te hangen.”

Het kruis en de lynching tree zijn bijna tweeduizend jaar van elkaar verwijderd. De ene is zegt Cone: “het universele symbool van het christelijk geloof en het andere het typerende symbool van zwarte onderdrukking in Amerika.” Maar ze hangen samen. “Het zijn alletwee symbolen van de dood,” zegt hij: “De ene representeert een boodschap van hoop en redding. De andere representeert de loochening van die hoop.” De uitdaging is de overeenkomst tussen beide te zien.

In de periode van de lynching was het beeld van Jezus, opgehangen aan een boom, een troost en steun voor voor Afrikaanse Amerikanen. Het zei hen dat God bij hen was ook in deze tijd van dit grote lijden. Kerk en theologie zijn hier nog te weinig van doordrongen, stelt Cone. Daarmee staat de geloofwaardigheid van het geloof op het spel, de belofte van het evangelie en de hoop op genezing van discriminatie. Het kruis, het centrale symbool is van het christelijk geloof is losgezongen van het concrete heil van zwarte mensen. Zwarte amerikanen werden op dezelfde manier vermoord als Christus. Het kruis is de lychingtree en omgekeerd.

Als het lied gezongen is spreekt Cone vanaf 6.49 over zijn liefde voor witte mensen, zijn broeders en zusters. Zijn liefde is tegelijkertijd een aanklacht: “Hoe dieper de liefde, hoe dieper de passie, vooral wanneer degenen je liefhebben je pijn doen.” Hier resoneert de liefde van Christus in mee voor de mensen die hem haatten. Er spreekt een diepgaande verbinding uit met het leven en lijden van Christus en het heil en de hoop van het evangelie. Zijn aanklacht aan witte mensen, wordt er niet minder door. Integendeel. Zijn liefde maakt de aanklacht extra scherp: "You are the brothers and sisters. And yet they treat you as enemies.”

“Now,
whites who hear me speak and write like that,
and read my books,
think I do not love them,
but I do.”

They always have a strange expression on their faces when I say that
and look at me as if I may be kidding.

But you see,
I am very serious
when I say I love white people.

Because, the deeper the love, the deeper the passion,
especially when the ones you love hurt you.

You are the brothers and sisters.
And yet they treat you as enemies.”


James Cone: The Cross and the Lynching Tree.
Tags: black lives matter
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments