bijbellezen

Blog a Koran Day - Allah en de mug (Sura 2:26-27)

Here is this entry in English.

Dit blog is geschreven voor Blog a Koran Day (9/11), een mooi intiatief van Andrew (Tall Skinny Kiwi) om begrip te scheppen tussen christenen en moslims. Mijn blog gaat over Sura 2.26-27 uit de Koran. Daar staat dat Allah zich niet schaamt zich te vergelijken met een mug. 

2.26 Allah schaamt Zich niet tot gelijkenis te stellen een mug en te eerder nog wat daarboven uitgaat. Zij die geloven, weten dat dit het wezenlijke is van de Heer. Maar zij die ongelovig zijn, zeggen: Wat bedoelt Allah toch met een gelijkenis als deze? – Hij doet daarmee velen dwalen en leidt daarmee velen recht. Maar geen anderen doet hij daarmee dwalen dan de kwaadbedrijvers,
27. Welke verbreken de band van Allah na het verbond met Hem; en afsnijden dat wat Allah geboden heeft te verenigen; en verderf brengen op aarde. Diegenen zijn de verliezenden.
 
Allah schaamt zich niet zich te vergelijken met een mug. Muggen steken, drinken bloed, brengen ziekten. Je zou niet van Allah verwachten dat hij zich daarmee wil vergelijken. Toch doet hij dat.

Er is een spel in dit vers met de woorden ‘gelijkenis’ en ‘wezenlijke’. Het gegeven dat Allah zich vergelijkt met een mug is het wezenlijke, het belangrijkste, de essentie van de Heer. De gelijkenis is van mystiek gehalte, gaat ver, en diep, reikt veel dieper dan zomaar een overeenkomst tussen Allah en mug. Allah houdt de schepping bijeen, verenigt de onderdelen door met alles vergeleken te kunnen worden, zelfs met de kleine mug. Het is van wezenlijk belang dat Allah is als de kleine mug.

Mijn vraag voor mijn tarotkaart vandaag is: stel als ik mij zou vergelijken met een mug, wat geeft dat mij?

                

Ik trek de Kracht uit de Rider Waite Tarot. Ik kom in contact met een schaduwkant. Soms voel ik mij als een zoemende lastige mug. Ik steek als een mug, kan fel en boos zijn. Op de tarotkaart wordt dit uitgedrukt door de leeuw. De vrouw corrigeert de leeuw, maar wijst hem niet af. Ze drukt zijn bek zachtjes dicht. Ze heeft compassie met de leeuw. Mij vergelijken met de mug geeft mij compassie met mijzelf, met die moeilijke, zoemende en stekende kant.

Zo is het vast ook voor Allah. Zich vergelijken met een mug geeft Hem compassie met ons.

Hier is een uiteenzetting over het karakter en de stijl van de Koran in vergelijking met de Bijbel en de Thora van Ziauddin Sardar.
Hier is een uiteenzetting over de manier van lezen en interpreteren van de Koran, ook van Ziauddin Sardar.